ការបំបែកមិត្ដ ភាគទី២: កថាទី៤ រឿងសីហៈនិងឆ្មា - Khmer-Reading

Khmer-Reading

បណ្ដុំនៃចំនេះដឹង និងគំនិត

Post Top Ad

Saturday, March 24, 2018

ការបំបែកមិត្ដ ភាគទី២: កថាទី៤ រឿងសីហៈនិងឆ្មា


ស្រីហិតោបទេស ការបំបែកមិត្ដ ភាគទី២
ភិក្ខុក ប៉ាង ខាត់ វិរិយបណ្ឌិតោ
ជាអ្នកប្រែចេញពីភាសាសំស្ក្រឹត
កថាទី៤ រឿងសីហៈនិងឆ្មា

នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​អុត្ត​រាបថ​ មាន​សីហៈ​មួយ​ឈ្មោះ​ទុទ៌ាន្តៈ​ ជា​សត្វ​មាន​សេច​ក្តី​ព្យា​យាម​ធំ​ អាស្រ័យ​នៅ​ក្នុង​ភ្នំ​មួយ​ឈ្មោះ អពុទ​សិ​ខរៈ​។ មាន​កណ្តុរ​មួយ​​វារ​​ចូល​ទៅ​កាត់​ចុង​កេសរ​នៃ​សីហៈ​នោះ​រៀង​រាល់​ៗ​ថ្ងៃ​ ក្នុង​ពេល​ដែល​សីហៈ​កំពុង​ដេក​លក់​ក្នុង​ញក​ភ្នំ​។ កាល​ភ្ញាក់​ពី​ដេក​ឡើង​សីហៈ​ឃើញ​ចុង​កេសរ​ខ្លួន​រេច​រិល​ក្បិល​ដូច្នោះ​ ក្តៅ​ក្រហាយ​នឹក​គ្នាន់​ក្នាញ់​ នឹង កណ្តុរ​នោះ​ណាស់​ ខំ​ព្យា​យាម​លោត​សង្រ្គុប​ចាប់​រឿយ​ៗ​ តែ​កណ្តុរ​លោត​រត់​ចូល​ក្នុង​ព្រង់​បាត់​ចាប់​មិន​បាន​សោះ​ សីហៈ​គិ​ត​ថា​៖
៨៤ - បើ​ស​ត្រូវ​តូច​ បុគ្គល​មិន​គប្បី​ចាប់​បាន​ដោយ​ព្យា​យាម​ក្លៀវ​ក្លា​ទេ​ ដើម្បី​ផ្ចាញ់​សត្រូវ​នោះ​ បុគ្គល​គប្បី​រក​សែន្យា​នុភាព​ ដែល​មាន​កំលាំង​ប៉ុន​គ្នា​មក​កំរាប​ទើប​សំរេច​បាន​។ លុះ​គិត​រក​អុបាយ​ឃើញ​ដូច្នេះ​ហើយ​ សីហៈ​ក៏​ចូល​ទៅ​ ក្នុង​ស្រុក ធ្វើ​សេច​ក្តី​សិទ្ធ​ស្នាល​ជា​មួយ​ នឹង ឆ្មា​មួយ​ឈ្មោះ ទធិ​កណៈ​ ល្បួង​លួង​លោម​ឆ្មា​នោះ​យក​មក​ថ្នាក់​ថ្នម​រក​ចំណី​សុទ្ធ​សាច់​អោយ​ជា​អាហារ​ ចិញ្ចឹម​ទុក​នៅ​ក្នុង​ញក​ភ្នំ​ជា​មួយ​ខ្លួន​។ លំ​ដាប់​នោះ ​រី​កណ្តុរ​កាល​ឃើញ​ឆ្មា​មក​នៅ​ជា​មួយ​សីហៈ​ដូច្នោះ​ហើយ​ មិន​ហ៊ាន​ចេញ​ពី​ព្រង់​ខ្លួន​សោះ​។​ តាំង​ពី​កាល​នោះ​មក​សីហៈ​មាន​កេសរ​លូត​លស់​ល្អ​ដូច​ប្រ​ក្រតី​ដើម​វិញ​ ហើយ​ដេក​លក់​ស្កប់​ស្កល់​ជា​សុខ​សប្បាយ​ក្សេម​ក្សាន្ត​រៀង​មក​។ កាល​ណា​បើ​សីហៈ​លឺ​សំលេង​កណ្តុរ​ ច្រើន​រឿយ​ៗ កាល​នោះ​ ទើប​សីហៈ​ខ្នះ​ខ្នែង​រក​ចំណី​អាហារ​សុទ្ធ​តែ​សាច់​ល្អ​យក​មក​បំប៉ន​ឆ្មា​នោះ​យ៉ាង​ច្រើន​។ ដល់​មក​ថ្ងៃ​មួយ​ កណ្តុរ​មាន​ក្តី​ស្រេក​ឃ្លាន​ខ្លាំង​ពេក​ទ្រាំ​មិន​បាន​ ចេញ​មក​ខាង​ក្រៅ​ត្រូវ​ឆ្មា​នោះ​ខាំ​សំលាប់​ចោល​បង់​សៀត​ទៅ​។ តមក​ ដរាប​ណា​សីហៈ​មិន​បាន​ប្រទះ​ឃើញ​កណ្តុរ​អស់​កាល​យូរ​ មិន​ដែល​លឺ​សំលេង​កណ្តុ​នោះ​សោះ​ ដរាប​នោះ​ សីហៈ​មិន​សូវ​ត្រូវ​ការ​ប្រើ​ឆ្មា​ មិន​រវល់​អើ​ពើ​នឹក​នា​ និង អោយ​ចំណី​អាហារ​ឆ្មា​ឡើយ​។ អែ​ឆ្មា​ទធិ​កណៈ​ កាល​មិន​មាន​អាហារ​គ្រប់​គ្រាន់​ ក៏​ស្គាំង​ស្គម​ថម​ថយ​កំលាំង​បន្តិច​ម្តង​ៗ​ ដរាប​ដល់​បព្ចា​ទ្វ័ម​(ស្លាប់) ទៅ​ហោង​។ ហេតុ​នោះ​ហើយ​បាន​ជា​ខ្ញុំ​(ចចក​ទម​នកៈ​) និយាយ​ថា​ «ក្នុង​កាល​ណា​ក៏​ដោយ​» ដូច្នេះ​ជា​ដើម​(លេខ​ ៨៣)​។
គ្រា​នោះ​គោ​សញ្ជី​វកៈ​ជំរាប​សួរ​ចចក​ ករ​ដកៈ​ ដោយ​ក្តី​ខ្លប​ខ្លាច​ថា ​«បពិត​លោក​សេនា​បតី​! មេត្តា​ប្រោស​ប្រាប់​ខ្ញុំ​បាទ​ តើ​ខ្ញុំ​បាទ​មាន​ទោស​ខុស​អ្វី​? ត្រូវ​ធ្វើ​ដូច​ម្តេច​?​»​។ ចចក​ ករ​ដកៈ​ប្រាប់​ថា៖ «នែ​គោ​អុសកៈ​! បើ​អែង​ចង់​អាស្រ័យ​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​នេះ​ត​ទៅ​ទៀត​ អែង​ត្រូវ​ចូល​ទៅ​ក្រាប​ប្រណម្យ​ទេវ​បាទ​ជា​ម្ចាស់​យើង​សុំ​នៅ​ទី​នេះ​ទើប​បាន​»​ គោ​សញ្ជី​វកៈ​ អង្វករ​ថា​ «បើ​លោក​រ៉ាប់​រង​ធានា​ការ​ពារ​ខ្ញុំ​មិន​អោយ​មាន​ភ័យ​ ទើប​ខ្ញុំ​បាទ​ទៅ​»​។ ចចក​ ករ​ដកៈ​ឆ្លើយ​ប្រាប់​ថាៈ​ «យី​ អា​ចង្រៃ​ពលិ​ព័ទ្ធ​! ម្តេច​អែង​មិន​ជឿ​អញ​ មិន​អី​ទេ​កុំ​ភិត​ភ័យ​ខ្លាច​អ្វី​ ព្រោះ​ថា​៖​
៨៧ - ព្រះ​កេសវៈ​មិន​បាន​ពោល​ពាក្យ​តប​ កាល​ព្រះ​រាជា​នៃ​ប្រទេស(1)ចេទិ​ ទ្រង់​ដាក់​បណ្តា​សា​សីហ​កេ​សរី​ រមែង​បញ្ចេញ​សីហ​នាទ​ ត​នឹង​អស​នី​បាត​ តែ​មិន​ដែល​ឆ្លើយ​តប​សំលេង​ចចក​ឡើយ​។​
៨៨ - ព្រះពាយ​ មិន​រំលើង​រិស​គល់​ស្មៅ​ទាំង​ឡាយ​ ដែល​ទាប​ៗ​ហើយ​ទន់​ទោរ​អោន​​ក្រាប​ស្រពាប​ទៅ​តាម​ខ្យល់​សព្វ​កាល​ តែ​រមែង​រំលើង​ រិស​គល់​ដើម​ឈើ​ធំ​ខ្ពស់​ៗ​ រី​អ្នក​ធំ​ហៅ​ហ៊ាន​ រមែង​បំបាក់​បំបប​ចំពោះ​អ្នក​ធំ​ហៅ​ហ៊ាន​ដូច​គ្នា​។​ កាល​នោះ​ ចចក​ទាំង​ពីរ​បណ្តើរ​គោ​សញ្ជី​វកៈ​ទៅ​ បង្គាប់​គោ​អោយ​ឈរ​នៅ​ខាង​ក្រៅ​ ក្នុង​ទីមួយ​មិន​ឆ្ងាយ​ប៉ុន្មាន​ ទើប​ចូល​ទៅ​កាន់​សំណាក់​បិង្គ​លកៈ​ ក្រា​ប​ថ្វាយ​បង្គំ​ហើយ​អង្គុយ​ក្នុង​ទី​គួរ​មួយ​។ បិង្គលកៈ​ក្រ​លេក​មើល​ឃើញ​ចចក​ទាំង​ ពីរ​នោះ​មក​ដល់​ ត្រេក​អរ​រីក​រាយ​ណាស់​ទទួល​រាក់​ទាក់​ដោយ​អាការ​គួរ​សម​ក្រៃង​លែង​ ហើយ​សួរ​ទៅ​ភ្លាម​ថា​ «ម្តេច​ទៅ​! អែង​ឃើញ​អា​សត្វ​នោះ​រឺ​ទេ​?​»​។ ចចក​ទម​នកៈ​ ជំរាប​ថា​ «​បពិត​ ព្រះ​ទេវ​បាទ​! អា​សត្វ​ចង្រៃ​នោះ​ យើង​ខ្ញុំ​ឃើញ​ហើយ​ សត្វ​នោះ​ស្លូត​បូត​ទេ​ តែ​ធាត់​ធំមាំ​មួន​មាន​កម្លាំង​ខ្លាំង​ណាស់​ ដូច​លោក​ម្ចាស់​ឈ្វេង​យល់​ប្រាកដ​ អីលូវ​នេះ​វា​ ចង់​ចូល​មក​ក្រាប​បង្គំ​គាល់​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ សូម​លោក​ម្ចាស់​រៀប​ចំ​រង់​ចាំ​ទទួល​។ សព្វ​បើ​លឺ​សំលេង​ខ្លាំង​ប៉ុណ្ណោះ​លោក​ ម្ចាស់​ពុំ​គួរ​គប្បី​ភ័យ​ខ្លាច​ទេ​ ព្រាះ​ថា​៖
៨៩(2) - សព្វ​បើ​សំលេង​ខ្លាំង​ បើ​មិន​ទាន់​ដឹង​ហេតុ​កា​រណ៍​នៃ​សំលេង​នោះ​ទេ​ បុគ្គល​មិន​គួរ​គប្បី​ភ័យ​ខ្លាច​ឡើយ​ ស្រ្តី​មេ​អណ្តើក​មា្នក់​ គ្រាន់​តែ​ដឹង​ច្បាស់​នូវ​ហេតុ​សំលេង​ប៉ុណ្ណោះ​បាន​ទៅ​ជា​ស្រ្តី​ដែល​គេ​គួរ​គោរព​»​។ បិង្គលកៈ​ សួរ​ថាៈ​ «រឿង​នោះ​តើ​ដូច​ម្តេច​?​»​។ ចចក​ទមនកៈ​រៀប​រាប់​រឿង​នោះ​ថា​៖
………………………………………………….
(1)ព្រះ​រាជា​អង្គ​នេះ​ព្រះ​នាម​សិសុ​បាល​ជា​ស្តេច​ ក្រុង​ចេទិ​ មាន​អគ្គម​ហេសី​មួយ​អង្គ​នាម​នាង​រុក្មី​នី​។ ក្រិស្ណៈ​លប​លួច​យក​នាង​រុក្មី​នី​ជា​អគ្គម​ហេសី​ព្រះ​អង្គ​ ក៏​កើត​ជា​ចំបាំង​រវាង​ក្រិស្ណៈ​និង​ព្រះបា​ទ​សិសុ​បាល​ឡើង​ កាល​​នោះ​ព្រះ​បាទ​សិសុ​បាល​ដាក់​សំបថ​ព្រះ​កេស​វៈ​គឺ​ព្រះ​អីសូរ​។
(2)ហិតោ​បទេស​ សេច​ក្តី​ប្រែ​ ភាសា​បារាំង​ នៃ​លោក​ឡង់​សឺរ៉ូ​ និង ភាសា​សៀម​នៃ​លោក​នាគ​ប្រទីប​មាន​គាថា​លើស​ដូច្នេះ​គឺ​ ទឹក​ហូរ​ ទំលាយ​ស្ពាន​បាន​ ការ​មិន​ចេះ​រក្សា​ការ​សំងាត់​ ទំលាយ​ការ​កំបាំង​បាន​ ពាក្យ​ញុះ​ញុង​ទំលាយ​មិត្រ​ភាព​បាន​ សំរែក​ខ្លាំង​ ទំលាយ​ជន​កំលាច​បាន​។




ប្រភព៖ មណ្ឌលវប្បធម៌ខ្មែរនៅស្វីស 





No comments:

Post a Comment

Post Top Ad